måndag 9 juli 2012

Vansbrosimningen - the story!

Så var det dags, tänk vad tiden går fort. Hade ju tänkt simma hela våren, så blev det nu inte men fick till två pass med våtdräkt inför stundande tävling i varje fall, nåja bättre än ingenting. 


Framme i Vansbro lite efter 9, såg ut som att regnet skulle kunna hålla sig borta ett tag framöver. Men vi hann inte mer än att hämta ut nummerlapparna så började det komma. Vi handlade på oss lite ullfett för att slippa frysa under simturen, men enligt andra tävlanden ska det gå lika bra med vaselin och det luktar inte lika illa heller. Vissa påstår att det inte funkar att smörja in sig, ja vad vet jag men jag tordes inte prova att vara utan då vattentemperaturen låg på 17,8 grader. 


Måste smörja in fötterna också :)

Linn, snabb som en delfin, startade redan i tredje grupp kl 10:24 så det var bara att rappa på så att hon skulle hinna byta om och få ta det lite lugnt innan starten. Men hon hann precis gå på bajamajan, byta om och sen var det dags att bege sig till starten. 


Efter att Linn hade startat var det bara för mig att vänta, min start gick ju inte förrän 11:36 (och jag som trodde att jag hunnit få vara med i första motionsgruppen men icke). Jag gick ner och satte mig på gräset  och käkade en macka och försökte torka de våta kläderna. Jag passade på att byta om samtidigt som Linn för att slippa få överdragskläderna ännu våtare. Det började närma sig starten så på med ullfettet och fixa till påsen som skulle lämnas in och upp till starten för att värma upp tillsamman med dom andra startande. 

Startproceduren var lite ändrad i år, det var repstart för 2 första grupperna men sen fick man starta allt eftersom, inom sin egen startgrupp alltså. Nackdelen var att jag inte kunde utföra min ritual, d.v.s. först doppning sen upp och anpassa mig. Det var bara att kliva rakt i och börja simma, vill också gärna blöta upp brillorna först och sen sätta på dom. Men man får väl ta en vattenflaska till det då. Fördelen och den vägde nog helt klart över var att det var inte lika trång i starten utan man fick mera fritt fram. 

Äntligen fick min grupp starta och sakta med säkert tog jag mig ner till vattnet för att till min fasa upptäcka att det var skitkallt, det var bara att simma vidare eller vända för att kliva upp. 

Jag har alltid mest problem första 500 metrarna innan jag kommer in riktigt i andningen och tekniken och då undrar jag också alltid "varför gör jag det här egentligen" men så kommer jag in i ett härligt tempo och allt flyter på och då går det bara undan. Avverkar meter efter meter och vips så dyker ballongen med 2 km kvar upp. Simmar vidare och simningen gick riktigt riktigt bra men vid 1,5 km börjar jag fundera på om jag ska hålla igen lite eftersom jag inte riktigt vet hur strömt det är sista kilometern. 

Jag försöker hålla igen lite men är nog snart uppe i samma tempo igen och helt plötsligt är jag så framme vid udden för att runda denna och ta mig uppför strömmen. Kollar in klockan dom håller upp på båten som ligger där och den visar att jag ligger rikt bra till i tid och har jag tur så kanske, kanske jag kan klara loppet på runt timmen. Men väl inne i motströmmen känner jag att det kommer inte att gå, rejäl motström var det och där är det flaskhals, jag kommer i kapp gruppen före och t.o.m. gruppen före det och dom är trötta och håller sig intill bryggan. Försöker komma in till bryggan men varje gång jag kommer ikapp någon får jag stanna upp och försöka leta efter en lucka att mig förbi, vilket tar en mängd energi det också. Ger upp ganska snart och lägger mig längre ut i älven, även fast det är mer strömt där. Men då slipper jag använda energi på att stanna upp, byta riktning, öka igen för att simma om. 

Dom sista 400 metrarna tar jag mig fram på enbart tjurighet för då började kroppen ta slut och jag var väl lite missnöjd med att sista km tog så förbannat lång tid. Men så äntligen framme vid tidtagartavlan och i med näven för att få en sluttid. Raglade upp på vingliga ben, fick hjälp med att öppna våtdräkten och fick lite varm energidryck. Hörde någon som skrek moster och då såg jag Linn stå där och heja på mig (hon hade visst skrikit mitt namn några gånger men då hade jag inte hört men moster det lyssnar man på hehe)

Under tiden i vattnet hade det börja regna igen och ombyte under tak var det inte tal om fanns inte en enda liten plats ledig att klämma in sig på. Så det var bara att dra av sig våtdräkt, baddräkt, torka mig så gott jag kunde och dra på mig kläderna sedan. Tog handduken som skydd över och sen var det bara diplom och mat som saknades. Vi började med diplomet och fick då en glad överraskning, bägge två hade sänkt sina tider med ca 2 minuter.
Linn
2012: 51:42 plats 250 av 2439
2011: 53:40 plats 257 av 2317
Jag
2012: 1:04:31 plats 933 av 2439
2011: 1:06:29 plats 996 av 2317

Drog oss vidare mot restaurangen för att få i oss något att äta, men det var såna köer så vi beslutade för att gå till bilen för att torka och värma oss i stället och börja resan hemåt igen. Vi stannade till i Dala-Järna och käkade lite wokad kyckling istället, det satt som en smäck det. 

Väl hemma var det dags för kvällen BC pass och team med Ida, gissa om man var sugen på det då, men det gick himla bra det med. 

Självklart kommer jag att simma Vansbrosimmet nästa år för JAG ÄLSKAR ATT SIMMA!


1 kommentar:

  1. Älskar simma? Du är ju inte klok på en fläck. Simning är det värsta som finns.

    SvaraRadera