fredag 13 juli 2012

Kosten - en viktig del för att må bra

Får inte kroppen tillräckligt med energi orkar den inte och man blir alldeles slut och hängig utan att förstå varför. Jag har den senaste tiden inte haft ork och energi som räcker hela mina pass och började ta mig en funderare på kosten. Jag har försökt hålla mig efter 1500 kcal programmet men problemet är att jag inte alltid har hunnit med alla måltider på en dag och därför hoppat middagen = pucko (ibland har det blivit godis istället för middagen = dubbel-pucko). Resultatet har blivit att jag har blivit trött och hängig orkar ingenting. Tog därför kontakt med PTn i programmet som jag är med i både för att höra vad jag ska komplettera med för träning och hur jag ska tänka energimässigt. Jag fick rådet att börja äta enl. 1900 kcal.


Torsdag morgon och start enl. 1900 kcal kostprogrammet. 75 g. müsli, 3 dl fil och en hårdsmörgås. Fick knappt i mig allt var proppmätt, fortfarande mätt 3 timmar senare var det dags för mellis, 200 g. keso med frukt => ännu mättare. 3 timmar senare dags för lunch och hur mycket mat som helst bl.a. 200 g. proteiner. Mycket mat var det, tvärmätt efter det, 4 timmar kvar till träningen nu får vi se vad som händer, hade redan tidigare bestämt mig för att inte vara med på pumpen utan bara köra mitt eget pass och sedan vila kroppen till dagens löptur, smart drag tror jag ;)


Dags för träning och magen kändes ganska tung efter all mat under dagen men se det gick superbra, energin fanns och jag orkade hela passet, orkade ta i mer än tidigare och även att peppa på sista låten då jag för en gångs skull inte hade "nära-döden-upplevelse". Med andra ord, MATEN ÄR SUPERVIKTIG, ja det har man ju vetat tidigare men tänk att man alltid måste bli påmind för att förstå hur viktigt det är. Skönt att det gick så fort att komma tillbaka igen och nu ska jag fortsätta ligga på ca 1900 kcal om dagen för att orka med min träning och bygga muskler istället för att bryta ner :)


Tjohej vad jag ser fram emot dagens intervallträning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar