torsdag 10 februari 2011

Stakning med frånskjut

I dag var det dags att åka med klassikerkompisen, ja hon som har varit hos Tysken och fått en rejäl genomgång av teknik, vallning m.m. Och vilken stil hon har ser så himla lätt ut när hon svävar fram över snön, tänk om man kunde känna så tänker jag när jag åker bakom och stånkar! Kicki var också med på turen men henne såg jag inte för hon låg bakom mig och småfnissade väl åt min teknik, hehe.


I vilket fall som helst fick jag lite ytterligare tips på teknik och det är att mestadels staka med frånskjut och enbart diagonala i uppförsbackar där jag inte orkar staka längre. Och dra på trissor jag bara älskade den åkningen för det första så gick det mycket fortare än att diagonala, vilket jag aldrig trott på tidigare. För när folk pratade stakning trodde jag att man skulle stå still och bara låta överkroppen jobba, staka alltså. Men det här var ju himmelriket och för det andra så blev jag alls inte lika trött i överkroppen för jag fick mer vila i och med att jag gled längre. Jippie känner att det här kommer att gå galant med lite mer träning och det är så kul.


På söndag är det så dags för Engelbrektshalvan, 3 mil. 
Har kollat in banprofilen och höjdkurvorna:
Höjdkurva Kristinaloppet och Engelbrektshalvan
Alltså jag tycker inte att det ser alltför jobbigt ut med tanke på Edskenspåret. Där är ju tamejtusan de 5 första kilometrarna uppför, sen går det lite nedför men bara lite tills man börjar klättringen igen upp till ca 7 km sen kommer ett par km nedför. 
I den här banprofilen ser det ut att vara relativt lättåkt fram till 7,5 km sen ett par km uppför sen relativt lätt fram till ca 20 km då det går ganska brant uppför i 1 km men sen är det bara att gliiiiiiiida in i mål. Jippie. 


Men alla säger att Engelbrektsloppet är jobbigt så det är väl bara att bita ihop och inte tro att det är för lätt.
Det blir väl som det var med Lidingöloppet, alla sade att det var jobbigt, men alltså det var inte jobbigt det var rena döden..... och inte alls roligt som vissa påstår, tänker inte nämna vem. Tur att man har olika idéer om vad roligt är och för min del är det då rakt inte att springa Lidingöloppet i varje fall. 


Åter till Engelbrektsloppet (Lidingö är avslutat kapitel och kommer aldrig tillbaka)
Reptider?
Jag brukar ju aldrig titta så mycket på reptiderna men nu gjorde jag det. Repet dras i Svartbäcken kl. 16.30 alltså efter 2o km men alltså, 20 km på 6 timmar borde jag väl ändå klara annars har jag väl inget där att göra (ja om man inte gör illa sig då men då hoppas jag att jag har sånt förnuft kvar så att jag kliver av i stället). Målet stänger kl. 18 och det är samma där, klarar jag inte 3 mil på 7,5 timme då ska jag banne mig inte åka Vasaloppet heller för då får jag ju hålla på i 30 timmar för att åka 9 mil och sååååå kul är det inte!


Ytterligare saker att tänka på är:
1. UR SPÅR-REGELN GÄLLER!
Japp där kom den gamla regeln som vi annamade i skolan då jag var med och åkte skidor, fast då var det jag som fick säga det, inte som nu, nu skriker andra åt mig i stället :D


2. SKATING FÖRBJUDEN
Som om att det var ett alternativ för mig då, jag ska vara glad om jag håller mig på benen i klassisk stil.


Oj, oj, oj, tänk om det finns fiende-backar, hua ja det kommer det ju garanterat att finnas, jaja ner kommer man ju alltid!


Nu är det vila och uppladdning som gäller till söndag, förutom ett litet, litet core-pass på lördag. Skidorna ska lämnas in på vallning och hämtas på lördag nyvallade och härliga med både bra glid och perfekt fäste, för Kämpe han är en pärla på att valla han det är jag säker på.


Förutom skidåkning fick jag lite bonusträning i form av snöskottning i 50 minuter. Snön har bara vräkt ner i dag och jag fick kämpa en del med att få bort den.
Mats han har nog ett sjätte sinne han, för han kom hem då jag nästan var färdig..... 
Och snart är det väl dags igen för snön fortsätter att vräka ner och plogen kommer väl den också och lassar in ett ton snö på vår gård. Men innan dess blir det lite hockey Sverige-Tjeckien. 
Heja Sverige!



3 kommentarer:

  1. Du kör stenhårt bruttan. Jag håller tummarna för dig om du håller tummarna för mig i helgen. Jag hoppas bara att jag kan åka, men jag har ju inga visioner om tider så hasa mig runt och njuta av landskapet kanske jag fixar. Stoppar i mig det mesta av vitaminer och häxkonster, vi får se, avgör på lö morgon om det blir något. See you

    SvaraRadera
  2. Självklart håller jag tummarna för dig, det kommer att gå galant och med alla dom häxbrygder som du har för dig kommer din kropp att stå pall det mesta. Lycka till på lördag. Kram!

    SvaraRadera
  3. Drottningen av stakning med frånskjut alltså! Och kanske, kanske är det jag som är idioten som tycker att LL är himmelriket på jorden. Kanske. :-) Nu KÖR VI!

    SvaraRadera