lördag 10 november 2012

Everglades Miami

I går tog jag resans första joggingtur på Miami Beach i bara linne och shorts. Gissa om det var underbart att slippa klä på sig underställ flera lager kläder bara för att springa. Skulle vara härligt med sånt här klimat året runt :)
Efter frukosten tog vi en lång promenad barfota längs beachen och tillbaka hem genom stan igen. Vi drog i oss lite lunch och skulle sen iväg ner och bada i havet, men innan dess lite shopping för Mats hade varken sandaler eller shorts och Lise skulle ha en långklänning. Nåja väl nere vid havet hade det blivit lite för kallt för ett bad så det fick vänta. Vi låg och huttrade ett tag i sanden innan vi gav upp och gick upp för att så småningom få i oss lite middag.

Everglades

I dag var det dags för första utflykten, Everglades. Iväg och titta på alligatorer och krokodiler. Bussresan till Everglades tog ca 1 timme och väl framme fick vi åka på s.k. airboats som har två concorde motorer så snacka om liv i luckan. Tyvärr var vädret lite för kallt och blåsigt för att chansen att se reptilerna eftersom dessa är kallblodiga och mest aktiva då det är hiskeligt varmt. Men en alligator var snäll och visade sig.

Vi åkte vidare till ett indianreservat, där man tog hand om vilda djur som av någon orsak hamnat på ett område där dom inte ska vara, som t.ex. i någons pool.
Vi fick se hur indianerna fångade alligatorer och krokodiler för många år sedan, vi fick även se en ormshow där bl.a. en skallerorm var väldigt snabb och elak. Han högg efter "ormtjusaren" då han öppnade lådan och skulle ta ut honom ur den. Och han var snabb rackans snabb var han. Vi fick även prova att hålla i en krokodil och en orm. Krokodilen gick bra men ormen gick inte så himla bra lär jag erkänna, trots att sköterskan lovade att den var ofarlig så klarade jag inte av att ha den slingrandes längs mina armar, hua men Lise hon tordes hon.
Efter en spännande dag fortsatte vi hem och tog en sen lunch och efter det en promenad längs den härliga beachen så klart :) Inget bad denna dagen heller... men i morgon då blir det sol och salta bad hela dagen lång.