fredag 28 januari 2011

Åhej vad det går

3:e passet skidåkning inom en vecka och kan bara säga att det blir bättre och bättre. I dag hade jag tänkt ta en tur på 16 km men med veckans träning i kroppen var den ganska mör så det fick bli ett litet kortare pass med mycket fokusering på teknik i stället. Hualigen vad det går när man har rätt teknik; 8,27 km på 45:26 => kilometertid på 5:31. Det är jag enormt nöjd med och allrahelst med tanke på att jag inte åkt så mycket skidor än.


Spåret var väldigt fint i dag, hårt men inget is. Men bakhalt som tusan hade jag men det funkar om man blir förbannad och skriker lite (tar med mig från combaten) skrämde väl bort ev. rådjur och älgar som fanns i närheten. Jag fick verkligen slita i varje uppförsbacke i dag, måste börja lära mig valla så jag slipper tejpen :o


När jag kom i "mål" träffade jag Pan.... som jobbar med att valla skidor m.m. och han tyckte att jag skulle komma till honom och ta bort tejpen och valla i stället. Men jag tror jag sliter lite med tejpen ett tag till om inte annat bygger jag muskler och sen tar jag hjälp med vallning när det är dags för Engelbrekt 13/2. Ja tanken på loppet har inte försvunnit ännu, men det är tusan inte långt kvar nu gäller det att fokusera på målet och kanske leja bort bc för att ägna mig åt skidåkning ett par veckor framöver.


Tänkt träningsupplägg inför Engelbrekt:
Måndag 31/1 - skidor 2 mil
Onsdag 2/2 - skidor 1 mil
Fredag 4/2 - skidor 2,5-3 mil
Söndag 6/2 - skidor 1 mil
Tisdag 8/2 - skidor 4-5 mil
Torsdag 10/2 - skidor kortpass
Söndag 13/2 - Engelbrektsloppet


Undrar om det skulle kunna funka, hoppas någon som läser kan ge feedback på upplägget :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar