torsdag 13 juni 2013

Kompartmentsyndrom

Mina lår har varit ett problem så länge som jag kan komma ihåg och nu när jag har börjat instruera i BodyStep ger dom sig till känna ännu mer. Tidigare har jag ju bara konstaterat att jaja jag fixar inte det då och lagt ner men nu var det dags att ta tag i problemet och försöka göra något åt det. För ärligt det gör så in i baljan ont, det går inte att beskriva med ord. Det känns som om att låren krampar och att muskeln ska sprängas.

Verkligen dags att gå till en massör/kiropraktor för att få hjälp med att diagnosticera problemet. Vilken tur att jag har varit hos en enormt duktig massör och tog då kontakt med honom igen, han tror att det kan vara s.k. "kompartmentsyndrom" och vad är då det? 

Kompartmentsyndrom består av en tryckökning inuti den säck som omger en muskel, muskelfascian. Det kan uppstå när träning har gjort att muskulaturen har växt snabbare än muskelfascian, d.v.s. att det blir trångt. Detta förhindrar blodcirkulationen och förorsakar smärta och muskelsvaghet, i vissa fall också lokal nervpåverkan, vilket försvårar aktiviteten avsevärt. Icke-operativa åtgärder brukar inte vara framgångsrika, vilket däremot kirurgisk behandling är, där man klyver fascian och där goda resultat rapporteras för 60-100% i olika studier.

Ojojojoj kommer jag att bli bra? Jag hoppas det för operation är väl det sista jag skulle vilja ge mig in på tänk vilken återhämtningstid det måste vara. Det jag ska göra är att stretcha låren minst 3 min/dag och hoppas att det fungerar. Måste ärligt erkänna att det inte varit fokus på stretch hittills inte varje dag i varje fall. Men har börjat stretcha ut innan träningen och då har det känts något bättre under passet. Men ibland gör det så ont så det är nära till tårarna och ibland går det att stå ut men får bita ihop rejält.

Ska fixa en yoga-dvd för att börja stretcha ut hela kroppen och hoppas, hoppas att det kommer att fungera :) 

En annan tanke jag fick när jag läste diagnosen det var
"Om jag låter bli att träna låren på ett bra tag och sen ökar successivt igen och stretchar ordentligt och tänjer ut framsida och baksida lår, borde det kunna gå bort" Måste kolla detta men frågan är vad ska jag då göra för låren använder man ju vid typ all konditionsträning (åtminstone den jag ägnar mig åt)

1 kommentar:

  1. Hur har det gått? Jag har självdiagnosticerat mig fram till kompartementssyndrom i låren. Ännu ingen läkare som tror det. Håller symtomen i schack genom att använda hellånga kompressionsstrumpor på nätterna/Anders

    SvaraRadera