onsdag 23 mars 2011

Reborn

I går trodde jag verkligen att min sista dag på jorden var kommen. Med feber, ont i kroppen, stel i nacken, hosta (hade t.o.m. hostat blod vid ett tillfälle) och ont i pannan, viket tydligen är ett tecken på att bihålorna geggar igen... klarade jag inte av något. Ja, orkade helt enkelt inte, visste inte vart jag skulle ta vägen. Ringde hälsocentralen på f.m. och fick svaret "vi ringer upp dig omkring klockan fem i halv två i eftermiddag". Åhhhhhhhh jisses vad det kändes jobbigt då, försökte glo på lite True Blood, Solsidan men inget funkade... Googlade lite för att se vad jag kunde ha för fel, för något hemsk sjukdom hade jag fått det var jag helt säker på. Det jag hittade var tbc och det stämde väldigt väl in med de symptom som jag har haft under vintern, men jag hade väl inte pallat att åka Vasaloppet i 12 timmar om jag hade haft tbc, Carina skärp dig!!!!
Hittade även diverse husmorsknep som skulle vara bra, honungsvatten - hur gott låter det :P, ligga med huvudet högt när man sover för att inte täppa igen m.m.


Så äntligen var klockan halv två och telefonen ringde och jag tänkte nu jäklars får jag komma och få någon dundermedicin och sen blir jag så bra så jag springer fram på Fredag, men ack så jag bedrog mig. Vanlig förkylning är det visst det går många aggressiva sådana just nu så det är bara att gilla läget. Fick tips på honungsvatten, lägga huvudet högt, febernedsättande medel, inte jobba utan ta det lugnt och låta kroppen vila. Vid min förfrågan om hostmedicin fick jag svaret "vill du slänga ut pengar på det så, men honungsvatten har samma verkan, sen kan man, om man vill försöka lindra symptomen, prova naturläkemedel som Kan Jang, enchinagard". Ja det var dom råden jag fick så med andra ord ingen dundermedicin!


Vilken tur att jag hade Mollipect kvar på recept sen tidigare sjukdom, så jag klämde i mig några ipren satte mig i bilen och åkte ner till apoteket och hämtade detta + nezeril. Passade också på att köpa lite färdiga matlådor och någon påse godis.... 


Hem, värmde mat, slängde mig i soffan och började återigen titta på solsidan och funderade över vad sköterskan hade sagt och vad jag hade läst på nätet.
Efter ett tag kom jag fram till att vad f*n kan ju inte vara någon skada att prova, så en mugg honungsvatten fick det bli, tog för säkerhetsskull även enchinagard till natten + ipren och såg till att ha 2 kuddar under huvudet, allt enligt husmorskuren. Har väl aldrig haft sån hosta som jag hade den här natten :( Tur jag hade flaska med vatten bredvid sängen för att dämpa hostan med och tur för Mats att han valde att sova på annan plats i huset, för annars hade han absolut inte kunnat sova....


Onsdag morgon
Vaknade vid 9. Vad är detta??? Jo, febern borta, eller åtminstone lägre, hosta - ja men betydligt lindrigare. Ont i pannan - nej! Ont i nacken - nej!
Från att i går ha räknat bort mig själv har jag, precis som Jesus, återuppstått och jag måste bara säga


Det känns underbart!

Men träna får jag nog avvakta med för jag är fortfarande förkyld men det kommer en dag då jag kan det med. Bara att gilla läget :)


3 kommentarer:

  1. Nog avvakta???? Låter som att du ska vila upp dig ordentligt! Skönt att du mår bättre iaf. Krya på dig kramar.

    SvaraRadera
  2. Krya på dig och VILA! Titta på bra filmer med en kopp te (och honung...)

    SvaraRadera
  3. Nämen spinning i kväll då kanske? :D Härligt att du är på bättringsvägen, men som sagt, vila ordentligt nu så de där eländiga bacilluskerna släpper dig för ett tag nu!

    SvaraRadera