fredag 3 september 2010

Träning verkar vara historia nu för tiden

Nu var det länge sen jag skrev något här, men det har varit så mycket i mitt liv, både roliga och tråkiga saker. Har liksom inte haft någon ork eller lust att skriva men nu kanske det börjar bli dags igen.
Augusti började bra med löpträningen inför andra etappen av klassikern d.v.s. Lidingöloppet.
Vecka 33 åkte jag tillsammans med 3 andra glada tjejer, ja dom var glada i varje fall, men en annan är ju sur som ättika nu för tiden och ser allt nattsvart. I vilket fall som helst åkte vi ner till Stockholm för att delta i utbildningen Functional Moves. Näää inte dansträning som dom flesta verkar tro. Vi tränar allt från rörlighet, styrka till kondition komplett träningspass med andra ord.
Tuff och intensiv helg var det men så på Söndagen hände det som inte får hända vid en sån utbildning jag blev förstås sjuk med ont i halsen men körde ändå på för fullt och nu sitter jag här med problem i luftrören och kan inte springa p.g.a. det. Hur dum får man vara vara, men det är ju lätt att vara efterklok....

Hur går det nu med Lidingöloppet... har ju inte kunnat vara ute på mer än ett långpass på 1,5 mil, vilket i och för sig gick ganska bra. Men bara jag kommer över hostan så får jag prioritera löpningen framför all annan träning för instruktörer inom BodyCombat finns det gott om så det gör inte så mycket att jag inte kan vara med på dom passen. Sen tror jag faktiskt att jag skulle behöva vila lite från instruerandet för jag känner inte glädjen i detta just nu hur ska jag då kunna peppa deltagarna... Ja, mycket funderingar finns det.
Kommer visst hela tiden bort från ämnet, lidingöloppet ja, det får gå som det går, jag får ta det enormt lugnt och kanske köra samma taktik som på maran d.v.s. 5 minuter löpning och 1 minut gå.

Har haft problem med höger axel/skuldra/arm i över ett år och äntligen i onsdags kom jag iväg till en fys-expert som verkar kunna hjälpa mig. Han tittade lite och kände lite och mjukade upp min skuldra som fastnat i ett läge eftersom jag har haft ont så himla länge. Efter behandlingen kändes det som om att min högra axel satt mycket lägre än den vänstra och var enormt avslappnad i axeln kändes så himla skönt. Han förklarade då att när jag kom så gick jag med axeln uppåt och framåt men att nu hade axeln och skuldran sjunkit tillbaka till sitt normala läge känns himla skönt. Fick med ett gummiband hem som jag ska köra träning med varje dag för att stärka muskulaturen runt skuldran 4x40 repetitioner med att föra armen utåt och lika många med att föra armen inåt. och det varje dag. Han menade på "jag kan massera upp din skuldra en gång i veckan och ta betalt för det, men det kommer att innebära att du snart får tillbaka problemet, för att bli fortsatt bra behöver du träna upp styrkan". Säger bara det "seriöst intryck" verkligen, honom ska jag fortsätta gå till.

Det var första problemet sen kom vi till min rumpa som jag har har fått enormt ont i och då fick jag lägga mig på sidan då blev jag lite fundersam och så började han trycka på en punkt då gick fundersamheten bort och ersattes med smärta och vilken smärta gjorde så ont så tårarna nästan vällde fram. Inflammation i en av de inre mindre sätesmusklerna som sitter ihop med ischiasnerven... för att få bort det krävs stretch av inre sätesmuskulaturen 3X30 s. 2 ggr om dagen.
Bäst att ligga i för han ringer om en vecka och kollar av hur det känns, så då är det bäst att kunna visa upp lite resultat.

Sambon var också med eftersom han har haft problem med vaderna, ryggen m.m. hur länge som helst. Han blev ivägskickad till ortoped eftersom han pronerar med fötterna och inte lite heller. Han sade samma sak till honom att visst kan han massera upp honom men han kommer aldrig att bli bra, det enda som händer att han fys-experten tjänar pengar. Så min nya "gud" kontaktade ortopeden och döm om förvåning så fick han en tid redan måndagen efter, ja det gäller att ha kontakter. Men så är han ju också hockeylagets massör så han har väl massa kontakter och därtill bra rykte.
Så skönt om Mats kan få bukt med sina problem och slippa ha ont.

Sen har vi ju det här med viktuppgången.... inte roligt känns som om att jag har ökat 120 kg den här sommaren, men så är det väl inte riktigt. Kanske ska ta kontakt med en näringsexpert för att få bukt med det - kanske skulle behöva en PT för att få lite pushning.
Tänk om man kunde gå ner 7 kg. för att lätta upp löpningen och låta bli allt godis, fikabröd för egentligen det är ju inte gott när man ätit fler kilo av detta.... usch.......

Nej, nu är det dags att ta tag i sitt liv igen, arbetslösheten och oron inför framtiden verkar tära mer på mig än jag trodde att det skulle göra. Men efter regn kommer solsken och det ser jag verkligen fram emot.... Ska även ta och lägga ner alla timmar på förbannade FB, det är en drog som jag dragits in i :o

Lite mer träningsinfo är att i morgon är det dags för Super Saturday i Stockholm och ny release i BodyCombat jiha vad kul det ska bli...

Hej hopp strumpknopp.
Trevlig Helg
Kram, kram, kram till alla er som orkar läsa.

1 kommentar:

  1. ÄNTLIGEN ett inlägg! Jag har gått in varje dag och kikat och äntligen utdelning. Verkar vara fler än jag som deppar, typiskt hösten. Men NU jädrar vänder det, jag känner det i stortån! Snart är vi BÄST igen. Ha det så kul i morgon, hälsa Dan från mig.

    SvaraRadera