måndag 13 juni 2011

Siljan Runt - the story



Fredag 3 Juni
Checka in på hotellet och sen iväg ut till Sollerön för att hämta nummerlappen.
Dumpa cykeln hos the Kaskelas, tillbaka till stan för att inta en energirik middag för att sedan göra tidig kväller. Jodå det började bra men energirik middag blev det inte istället en fin middag på hotellet och sen en stund på hotellrummet för att lägga sig och sova vid 23.00 lite senare än vad som var tänkt.

Lördag 4 Juni
Klockan 5 ringer klockan på med cykelkostymen och ner till restaurangen för frukost, som tur var hade dom öppnat kl. 6.00 för att alla cyklister skulle hinna käka innan loppet. Iväg till Sollerön för att möta upp med Maarit och hämta cykeln och iväg till starten som går kl. 7.00. Optimistiska som vi var trodde vi att vi skulle vara ensamma uppe så tidigt men så fick vi se kön till starten och då förstod vi att det var fler som tänkte starta tidigt.
  
 
Första milen rullade på och vi både cyklade om och blev omcyklade. Väldigt coolt när när en hel klunga drar förbi och det bara flapprar i cyklarna, sånt häftigt ljud. Helt plötsligt var vi framme vid första stoppet efter 32 km där vi stoppade i oss lite energi och drog vidare. 26 km senare var det dags för nästa stopp här blev det även en tur för att "pudra näsan". I väg igen och den här gången fick vi hjälp av två killar som drog oss till nästa stopp där det vankades korv m. bröd mums det var så gott så jag klämde i mig två stycken.

Vi hade nu avverkat ca 7 mil och hade lite mindre än 10 mil kvar. Bara att låta bli att tänka och cykla på, så vi drog iväg igen och nu skulle vi vidare till Rättvik, Tällberg och Leksand för det 4:e stoppet. Streckan som bestod av uppåtlut efter Rättvik för att gå över i rejäla backar innan Tällberg var den som var den klart jobbigaste, stannade för att ta en extra paus och hämta lite ny energi innan vi kom fram till nästa stopp, Leksand, och där fick jag se min sambo stå och heja på mig det var riktigt trevligt. Han åkte ju mc förstås... snacka om att jag var lite avundsjuk just då :)
Nu var det helt plötsligt "bara" 48 km kvar till målet så vi drog vidare men eftersom vi började bli lite trötta tog vi en extra paus innan det var dags att åka in i sista depåstoppet d.v.s. Björka. Ett riktigt trevligt stopp med spelmän, kaffe och bullar. Ja just dom torra bullarna, dom var jag rejält trött på efter loppet. Eftersom vi hade gott om tid kvar innan målet stängde unnade vi oss en litet längre paus innan sista etappen på 13 km skulle avverkas.

Iväg ut på sista sträckan och nu måste jag erkänna att jag var nog ganska trött det enda jag ville se var bron över till Sollerön och när den väl kom blev man så jäkla glad.... Nu var det inte mer än några km kvar till målet, men vi visste att vi hade en liten lutning att ta oss uppför till målet och nu blev det spurt, sån spurt så att vi missade målet som inte låg efter vägen utan efter en 90 graders sväng in på en cykelväg. Hur kan man lägga ett mål så??? Alltså vi var tvungen att vända och cykla tillbaka och jag till kontrollanten "Varför sade du inte att vi skulle svänga?"
Men varför har man inte stora skyltar som visar målgången när man inte lägger den efter raksträckan.......... Då var jag lite förbannad, men förutom den lilla incidenten gick loppet oerhört bra och jag har lagt grunden till cykelkostymen eftersom det var fint väder fick jag bränna efter kortbyxor och cykeltröjan... hihi


Väl i mål fick blev det en belöning i form av en dalahäst specialdesignad för Siljan Runt loppet, så nu har jag fått min första dalahäst men absolut inte sista för....

 Jag kommer absolut att cykla det loppet igen! :)

Jag ÄLSKAR min racer

 



 







1 kommentar:

  1. Ja, vad ska man säga, ni är ju fantastiskt duktiga. Kanonbra jobbat tjejen. Kram och spark i baken till helgen, det kommer gå galant och bli ett minne för livet.

    SvaraRadera