måndag 24 mars 2014

5:2-dieten

Ända sen jag först hörde talas om 5:2 diten har jag varit väldigt skeptisk till detta, "kan det verkligen vara bra att svälta kroppen?"
Men så i helgen kollade jag in ett tv-program där man tog upp de bra effekterna av fasta d.v.s. risken för att utveckla diabetes minskar, kroppens åldrande förskjuts, kolesteorolet minskar m.m. Men det som berörde mig mest är att sjukdomar av typen alzeimers bromsas och skjuts upp d.v.s hjärnans föråldrande också skjuts upp. Eftersom jag har varit in i väggen för ett antal år sedan känner jag ibland fortfarande tendens till att hjärnkapaciteten försämras och är riktigt rörig och ologisk i mina tankar. Detta är något jag ogillar starkt och därför bestämde jag mig för att testa 5:2 med start i dag, måndag 24/3 och se hur detta passar mig. 

Följande upplägg kommer jag att försöka med:
Måndagar: 500 kcal
Tisdagar: 1500-2000 kcal
Onsdagar: 500 kcal
Torsdag - Söndag: 1500-2000 kcal

Idag får jag därför äta 500 kcal och min plan är att vara utan mat så länge jag känner att det fungerar för att äta min måltid så sent som möjligt på dagen, för är det något jag inte klarar av så är det att gå och lägga mig hungrig. 
Jag som är van att ALLTID äta frukost fasade lite över att inte äta frukost men måste säga att det har gått skapligt bra. Magen kurrade till vid 9-tiden men jag dövade känslan med lite mer vatten i stället. 




Nästa hinder dök upp vid 9-fikat!
Självklart så hade företaget valt att köpa in bullar denna dag och bjuda på. Snabbt som attan googlade jag kalorier i en kanelbulle, 250-300 kalorier... det var bara att bestämma sig. Äta en bulle och halvera middagen eller stå över och få äta en ganska rejäl middag. Valet var ganska lätt faktiskt, hoppade över bullen... En liten klapp på axeln där. 
Nu är det bara att stå ut ett tag till och se fram emot middagen lite senare, bestående av en köttbit, lite pasta, sallad och tomat. Det kommer att bli super det. 


Wish me luck 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar