fredag 29 juni 2012

Välkommen underbara träningsvärk!





Kroppen börjar värka så smått efter gårdagens träning, vilken startade med bodystep och avslutades med bodypump. Verkar som att jag varken har biceps- eller triceps muskler, så det är bara att bita ihop och hänga i. Det är väl inte bästa upplägget att köra bp efter bs, hade väl helst sett att kroppen är något piggare inför nästa pass då bs är något av det jobbigaste jag gör just nu! Men som det ser ut i schemat för tillfället så finns inget annat val. 
Men jag säger bara det: Jag älskar när jag har träningsvärk, har mycket hellre den värken än någon annan värk som kommer av att jag INTE tränar. 


Nu är det två dagars vila som gäller, ska ut med f.d. jobbarkompisar i kväll och det ser jag fram emot. Ska bli så kul att träffa alla igen och höra vad dom gör nu för tiden! 


Trevlig helg på er!


torsdag 28 juni 2012

Svårt val!


Äntligen blev det av, det första träningspasset inför new york marathon. Hade tänkt springa på lunchen men hann då bara inte, kroppen skrek efter både löpning och bc så jag satt i bilen hem och funderade på hur jag skulle få till båda, ville helst springa innan bc för att inte vara så trött i benen efteråt då det var dags för löpningen. Nåja får välj nöja mig med löpningen då eftersom jag också skulle förbi speedstore för att inhandla en mc-hjälm. Det måste man ha när man ska köra enduro och inte vilken hjälm som helst, en liten skärm ska det vara på hjälmen.


Tur i oturen så hade dom stängt 16.30 just den dagen då jag kom förbi, så jag blev utan hjälm. Nåja har ju hela helgen på mig, hojen ska inte hämtas förrän på måndag. Fortsatte hemåt och sneglade på klockan och kom på den briljanta idén att om jag rappar på lite kan jag springa ner till hallen, via en liten omväg så att det skulle bli 6 km.
Hem och byta om till kläder som funkar både för löpning och bc. Det hela tog dock lite längre tid än jag trott så det blev till att springa raka vägen ner till hallen för att hinna. Så jag drog iväg med handskarna i handen, ja utan dom kan man inte fightas.


Hade som plan att åka med Sanna hem efter träningen, men det visade sig vara lite svårt då hon hade cykel utan pakethållare :( Provade ringa Mats för hämtning men han svarade inte så då var det bara att snöra på sig löpardojorna och ta sig hemåt igen. Vägen ner till hallen gick som en dans, men det kan jag inte säga om vägen hemåt. Benen tunga som bly kändes det som, men jag tog mig i varje fall hem och kan nu konstatera att jag är igång med maraträningen. Totalt blev löpturen på 5,5 km och med bonusträningen BC känns det alla tiders.


Nu är det bara att ladda om för ett BodyStep pass i kväll, känner mig taggad att köra två nya låtar. Hoppas dom sitter bara har ju inte hunnit prova dom på bräda ännu ooops. 

tisdag 26 juni 2012

Regn, regn, regn


Det börjar ju bra det här. Hade tänkt att det skulle bli första löppasset på mara-träningen som igår. Men då kom vi på att vi skulle åka till Karlstad och kolla in en hoj. Så vi hängde på släpvagnen och drog iväg på en resa på 3,5 timmar ner för att konstatera att hojen vi sett ut inte var något för mig. Var inte riktigt som jag hade tänkt mig.... Med tom vagn tog vi oss hela vägen hem igen men hade i varje fall en offert med på en demo-cykel istället (KTM 690). Superduper den vill jag ha + att jag fick mc-kläder med i priset inte helt fel det heller.
                             
Nåja det kommer en dag i morgon också och då kan jag springa på lunchen, tänkte jag, så i med löparkläderna i väskan och iväg till jobbet som idag då. Men så till lunchen ösregn och inte har jag speciell lust att dra iväg ut på en löptur då inte... Vill inte bli förkyld ju. Nä det blir till att skjuta upp löpturen tills i morgon istället. 

Tanken är att det ska vara 6 km i lätt joggingtempo ca 6:20/km och sedan lite styrka på det, så nu hoppas jag på att vädrets makter vill mig väl i morgon så att jag kan komma ut på löpturen då istället. Får se till att ladda inför kvällens bodystep med intervall träning (så superkul och så superjobbigt), jag tränar ju löparmusklerna med utfall och frånskjut på brädan istället, blir super det. 


I morgon blir det i varje fall en löptur under dagen!


Skulle ju behöva simma lite också med tanke på att vansbrosimningen är på intågandet, men när jag tittar på vattentemperaturen uppe där, 14,5 grader, då börjar jag dra åt mig öronen. Undrar hur kallt det ska vara i vattnet för att dom ställer in loppet och man får simma nästa år istället hehe.

söndag 24 juni 2012

Nu kör jag igång





Nu har jag lagt upp mitt träningsprogram till NY maran på marathon.se. Startar i morgon med 6 km löpning, råkade som vanligt komma igång efter att programmet redan startat, men denna gång missade jag bara 1 vecka annars brukar jag ju komma igång ca 2 månader innan loppet går. 

tisdag 19 juni 2012

Sträckning!

Mycket träning för benen har det blivit på sista tiden och med resultatet att musklerna på baksida lår har börjat protestera lite för att till sist bli till en rejäl sträckning och inte under tiden jag tränade, utan det kom på jobbet då jag skulle ändra sittställning på stolen och alltså bara böja knät och lägga upp benet på stolen för att sätta mig på det. Då smällde det till, trodde tamej tusan att senan hade gått av. 
Det är ju alltså ganska farligt att jobba :P



Men då får jag chansen att vila ett par dagar för efter ett tufft releaseprogram av både BodyCombat och BodyStep kan jag behöva det. Det har varit enormt tuffa veckor med inlärning av två nya program, men samtidigt kul. Men eftersom bägge programmen innebär väldigt tuff träning och det är inte bara att sitta i soffan och lära in för då pallar man inte passet på releasedagen så har det blivit enormt påfrestande på benen och framför allt då baksida lår av kickarna. Jag måste nog börja fundera ut ett nytt mål t.ex. "stretcha ut baksida lår ordentligt varje kväll"



I stället för träning kan jag sticka iväg på motorcykel, vilken tur jag har. Trodde faktiskt inte jag skulle börja längta efter att köra hoj igen, lusten har liksom inte funnits där. Men nu helt plötsligt så känner jag att jag vill ha något annat än enbart träning på min fritid, därför kapar jag gubbens hoj i kväll och kör en sväng för att se om jag tycker att det är roligt innan jag köper mig en egen. Men hua den är stor och tung vi får se hur långt jag kommer om jag törs bestiga den alltså ;) 


Tror jag behöver en lyckospark!

torsdag 14 juni 2012

Majutmaningen

Ligger lite efter med bloggen men här kommer en snabbsammanstälnning av Maj-utmaningen vi hade för oss instruktörer inom föreningen. Målet var att delta minst en gång på ALLA pass och det säger jag bara det är en riktig utmaning det. Men då första pris är en plats på Nike-konventet nästa år kan man ju bara inte låta bli att delta :)
Här kommer en liten utvärdering av de träningspass som ingick i utmaningen


Plats nr 10 - Aerobic
NEJ, NEJ och åter NEJ! Blev inte ens svettig på passet och det var inte roligt kollade bara klockan hela tiden och önskade att tiden skulle gå. 


Plats nr 9 - StepUp
Nej, gillar inte! Lite svettigare än aerobic men inte var det mycket inte 


Plats nr 8 - Zumba
Nja, Gillade inte Zumba heller. För lite energi, vill ha lite mer sväng på rumpan trots att jag är stel som en kakelugn. Lite svettigt!


Plats nr 7 - Spinning
Nja, alltså jag gillar hellre att cykla ute, har problem att verkligen ta i då jag sitter på spinningcykeln. Ska prova ett pulsbaserat pass vid tillfälle och se om jag kanske kan köra på mer intensivt då


Plats nr 6 - Yoga
Gillar verkligen utmaningen i att töja och stretcha kroppen, det är betydligt jobbigare än man tror att det ska vara.


Plats nr 5 - Core
Tycker att core är helt ok trots att det inte är så högt tempo i det men ser hellre 30 minuters intensiv tuff core med mycket svett än längre pass med utfyllnad....


Plats nr 4 - Functional Moves
Underbart bra träning men det går lite för sakta för min del. Genomkörare av hela kroppen samt explosiviteten kändes bra men kunde inte ta ut det det fick komma på 4:e plats. Lite svårt att välja mellan core och detta men skulle det vara lite mer intensivitet i FM så skulle det klart platsa på 4:e platsen. 


Plats nr 3 - BodyPump
Lite förvånad blev jag faktiskt! Gillade träningen mer än jag trott att jag skulle göra därför kommer den på 3.e plats. Ska försöka att komma iväg på detta fler gånger om tiden räcker till d.v.s.


Plats nr 2 - BodyCombat
Nu börjar det likna min typ av träning! Bygger upp för att sedan köra ett pass där pulsen går upp och ner. I like! Mycket träning för axlar vilket verkligen behövs då jag har ett stillasittande jobb med mycket datorarbete


Vinnare och min favorit just nu är.... (trumvirvel)



BodyStep
Helt enkelt underbar träning! 
Konditionsträning på bräda med inslag av styrka, upp och ner i puls och svetten sprutar. När sista låten kommer är man så trött så man tror inte man ska fixa mer, men det är bara att bita ihop. 
Byter man då ut låt 8 och 9 mot intervall-träning så är passet helt komplett. 
*** Jag fullkomligen ÄLSKAR detta!***

onsdag 13 juni 2012

Citat